De Nederlandse chauffeur heeft geen kloten of wel soms.

Hebben we het eindelijk voor elkaar, Nederland wordt wakker geschud op een manier, dat ik zeg lekker puh eigen schuld. Want nu pas wakker worden, dat er chauffeurs te weinig zijn, dit meldt de VERN een kleine organisatie die zoals ze zelf schrijven compleet opgenomen zijn in de Eu en Nederlandse overheid.

Dus op de hand van de politiek, denk dat er wel oplossing komt, maar niet wat wij denken, want de oorzaken zijn wel bekend zo onderhand..

De afgelopen jaren zijn er veel bedrijven failliet gegaan, door de economische crisis, was de oorzaak, vele chauffeurs kwamen op straat te staan, hoeveel weet ik niet, maar waar zijn ze gebleven, waarschijnlijk een betere baan gevonden, waar ze gewoon goed betaald krijgen en maar 40 uur of 36 uur hoeven te werken.

Dan zijn er nog tegenwoordig de opleidingen tot chauffeur, pure theorie, puur stampen en dan zoveel stampen, dat je op het examen niet meer weet, de kosten rijzen de pan, menig bedrijf helpt mee, maar als je een keer zakt, dan mag je het zelf gaan betalen. Waar vroeger het chauffeursdiploma werd gehaald, met vier dagen werken en 1 dag uitslapen op school, daar leerde je in de praktijk het gewoon, jarenlang was dat het gewoon, maar niet goed genoeg, Europa besloot anders of eigenlijk ja wie eigenlijk, de lat werd hoog gelegd in Nederland. Hoeveel echte chauffeurs zijn er gesneuveld omdat de kosten te hoog werden.

Maar ooit was Nederland het transportland, overal in Europa reden de Nederlanders rond, ze waren de nomaden van de weg, maar de grenzen gingen open, de muur in Berlijn ging neer, het hek was van de dam, Brussel ging geld pompen in het Oost Europees transport, truckfabrikanten konden het leveren van nieuwe trucks nauwelijks aan, daarbij werd Brussel geholpen door grote Nederlandse bedrijven, die overal in Oost Europa vestigingen openden, de nomaden van het Nederlandse transport, werden terug gedreven, zonder iets te zeggen, ging het transport over in Oost Europese handen, met een westelijk tintje dat dan weer wel.

We kunnen lang en kort praten, maar de Nederlandse chauffeur heeft geen kloten gehad, om in actie te komen, nee ik ook niet, de opleidingen zijn te duur, herintreders kijken wel beter uit, want veel uur maken, dat vindt de belastingdienst erg fijn, zo spekken we de staatskas. Wat kunnen we doen om nieuwe chauffeurs te krijgen, wij chauffeurs helemaal niks, ja proberen positief te blijven, omdat het een mooi vak is en je toch wel een beetje veel vrijheid hebt. Dat de brancheorganisaties, de regering, bonden en ook de chauffeurs, hun koppen bij elkaar moeten gaan steken, is een feit.

Nog een feit is, praten doen we niet meer elkaar, luisteren naar elkaar helemaal niet. Toch zouden we dat wel moeten gaan doen, want anders kunnen de mensen over 2 jaar oh ja en wij zelf ook…

Gepubliceerd door

alexschrijftnl

Ik ben een chauffeur met een hobby schrijven. ik heb een eigen mening over dingen en daar kom ik voor uit en daarbij zal ik meer over eten gaan schrijven.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.