Als u de oplossing weet..

Ik kwam afgelopen zondag vanuit Duitsland even terug naar Nederland. Wat viel mij op.

Weinig vrachtverkeer dat wel, alleen de trucks die mogen rijden op de autobaan dan, zoals koelers enz. Maar wat mij nog veel meer opviel, waren busjes vol met mannen, tassen achterin hoog opgestapeld en dan denk ik waar gaan die mannen heen, dezelfde richting als ons dan en opeens zag ik een busje van Jan de Rijke, jawel die eens heel groot in Nederland was. Dat busje had een kenteken uit Roemenië, toen ging er een lampje branden in mijn hersenpan. Het waren chauffeurs die naar Nederland worden gebracht om trucks te bemannen die ergens geparkeerd staan.

20160306_111448[1]

Dit is toch voor mij persoonlijk een hele vreemde gang van zaken, terwijl er een heleboel Nederlandse chauffeur thuis zitten zonder werk, starten er elk weekend een heleboel chauffeurs uit het buitenland in trucks die ooit een Nederlands kenteken hadden en nu een witte kentekenplaat hebben. Dit is toch echt ongelooflijk. Wat is er mis in Europa. Waarom kan dit zo maar.

Jarenlang heb ik er al een mening over, jarenlang roep ik het al. Jarenlang gebeurd het al, want toen ik nog buitenland reed, kwamen mijn collega’s uit Bakubaku een land ergens achter Rusland. Toen ik met een collega stond te praten voor de balie op kantoor, kwam mijn toenmalige baas met grote stappen op me af. Hij vroeg wat ik aan het doen was, ik zei doodleuk, aan het praten met mijn collega. Hij verbood mij dat, waarop ik zei. Dan gaan mijn collega en ik naar de overkant, van het terrein af om verder te praten.

Is het heel makkelijk geschreven de bazen zijn zo fout, of weten de Nederlandse werkgevers de mazen in de wet te omzeilen. Maar gebeurt dat alleen in het transport, nee zeker niet, in allerlei beroepstakken gebeurd het. Hongerlonen worden er uitbetaald. Dit is in mijn ogen niet normaal, maar zo onderhand is het echt normaal.

Maar wie staat erop, ten eerste voor de het transport in Nederland, wat zo echt naar de klote gaat, maar ook wie staat erop, voor de constructies die er zijn bedacht door de mensen om de wetten die zijn opgemaakt, door dat zooitje in Brussel eens een halte toe te roepen, voorlopig niemand, omdat niemand de klote heeft om zijn mond open te trekken, de bonden lopen in galop van de regering en wij staan met onze rug tegen de muur. Want wij kunnen niks doen, de Nederlandse bevolking moet gewoon wakker worden geschud.

Maar voorlopig is het heel makkelijk om te zeggen, zet de poorten maar open en laat het maar gebeuren. Want zolang Brussel de wet niet aanpast en de Nederlandse regering alles toe laat, zal het in Nederland niet gaan veranderen. Maar ook niet in de landen om ons heen, want het is gewoon een Europees probleem. Want nooit op een manier zal worden opgelost.

Wie een manier weet, mag best reageren. Maar het zal wel met modder gooien worden, want niemand weet de oplossing, zelfs in Brussel niet.

Gepubliceerd door

alexschrijftnl

Ik ben een chauffeur met een hobby schrijven. ik heb een eigen mening over dingen en daar kom ik voor uit en daarbij zal ik meer over eten gaan schrijven.

13 gedachten over “Als u de oplossing weet..”

  1. Hongerloon in onze ogen
    Maar wanneer zij het zelfde betaald krijgen als wij kunnen ze met 15 jaar stoppen en hebben dan 2 huizen afbetaald terwijl wij moeten werken tot bijna 70

    Like

      1. Een wijziging in de wet is de enigste oplossing.
        Dus jullie truckers moeten naar Den Haag.
        Start een petitie.
        Ik hoop dat het jullie lukt.

        Like

  2. Het is inderdaad de schuld van de politiek!! Met name Brussel! Ze hadden nooit de grensen open mogen maken. Ik zelf ben 28 jaar chauffeur waarvan 8 jaar eigen rijder en ik ben door de jaren heen steeds minder gaan verdienen. In loondienst ben ik al twee maal aan de kant gezet voor goedkopere chauffeurs uit het oostblok. Ik word er ziek van en heb er een Burn Out aan over gehouden. Europa is helaas helemaal kapot en noet alleen in de transportwereld!! Ik ben nu 50 jaar en ik heb een nieuwe baan aangenomen in Canada als chauffeur en ben er al een paar keer geweest om te kijken hoe het daar is om te werken en leven. Wonen kan ik bij goede vrienden in Winnepeg en werken ga ik bij de firma Kleysens in Winnepeg,daar waar mijn vriend ook werkt. De lonen zijn daar veel hoger dan hier (2900 dollar per 2 weken) dat is ongeveer 2500 €. En het grote voordeel daar is dat jij zelf over je vrije tijd bepaald en niet je baas! Dus als ik na 2 weken terug kom op de zaak dan bepaal ik wanneer ik weer vertrek!! In Canada heb je echt aanzien als je chauffeur bent…maar hier in europa ben je als chauffeur helemaal NIKS!! Hier in europa word je iedere week aangehouden door politie of rijksverkeers inspectie en mag je de beurs trekken. Maar in Canada word je alleen maar aangehouden als er daadwerkelijk iets niet klopt met je auto en willen ze wel eens verder kijken naar je rijtijd. Daar word ook veel minder de rijtijden wet overtreden dan hier. Omdat het chauffeursvak daar nog is zoals het hoort te zijn. Maar mijn besluit staat vast ik ga in maart voorgoed naar Canada want ik hou het hier echt niet meer vol. M.v.g. M.Slangen

    Like

  3. Die busjes brengen niet alleen MOE chauffeurs maar ook :lassers, bouwvakkers,loodsmedewerkers,landbouwers,etc. die werken dan via een uitzendbureau voor Nederlandse bedrijven die slim gebruik maken van de gebrekkige kennis van hun rechten en plichten en hun bedonderen met minimum salarissen van 6 euro pu, niet betalen van toeslagen,ziektekostenverzekering via werkgever,en hoge kosten voor een veel te klein hokje! Maar bij chauffeurs is de situatie anders deze worden niet aangemeld hier in Nederland maar blijven voor het minimumloon van hun thuisland werken, daarmee dus ook een minimum ziektekostenverzekering! en over die 300 a 400 euro worden dus alleen belasting betaald, pensioen opgebouwd en bij ziekte vallen ze hier op terug, de rest +- 1000 euro zijn onkostenvergoeding waar helemaal geen belasting over wordt betaald. De oplossing ligt in de Naleving! Op dit moment zijn hier wel meerdere groepen mee bezig maar de weg via de rechter is lang en ipv. slechte bedrijven via een kort geding aan te kunnen pakken maken handige advocaten van iedere zaak een zo breed mogelijke zaak met een boel poespas om tijd te rekken en steeds weer opzoek naar nieuwe mazen in de wet….Als de wet Ketenaansprakelijkheid hier NU eens verbetering in zou gaan brengen door in contracten tussen vervoerders en verladers op te nemen dat ;wanneer een vervoerder zich niet aan de CAO houd de verlader 2 keer hier een waarschuwing voor geeft en bij het nalatig blijven het contract nietig word. Dan zou er een veel snellere weg zijn om de rotte appels te weren uit de transport!

    Like

      1. @Alex, in je laatste reactie “Hoi Gerrit, dan kunnen ze me niet aanklagen ergens voor. Snap je . . . “, daar geef je maar eens te meer aan waar het die Nederlandse chauffeurs tegenwoordig aan ontbreekt !!
        Namelijk ZELF opkomen voor “zijn rechten”.
        Je zegt dat de bonden niets doen, allereerst hebben zo’n 120 kaderleden gezorgd, dat jij met je collega’s alweer twee jaar een loonsverhoging hebben gekregen, daarnaast zijn er tientallen kaderleden wekelijks en vooral in het W’kend in hun vrije tijd op pad en/of op het werk, die deze Oost Europese chauffeurs wijzen op hun rechten in Nederland.
        Jij hebt daar waarschijnlijk geen tijd voor, dat neem ik je ook niet kwalijk, ieder zijn eigen keus.
        Maar als jij in Oost Europa twee keer zoveel kon verdienen als in Nederland, probeerde jij ook in Oost Europa aan de bak te komen.
        Begrijpelijk, maar daarom kan je de Oost Europese chauffeur het niet kwalijk nemen dat hij hier werkt, dat moet je namelijk toch echt de West Europese opdrachtgever en tevens de regering kwalijk nemen, die deze wantoestanden creëren.
        Het gevecht dat mensen uit Oost Europa hier niet zouden mogen werken, gaan en kunnen wij nooit winnen, maar we kunnen wel samen bereiken, dat iedereen als chauffeur gewaardeerd en gelijk betaald wordt.
        Maar dat bereik je echt niet door achter die ‘veilige boom’ te blijven schreeuwen !!
        Dat kun je wel bereiken door simpelweg die Oost Europese chauffeur jouw loonstrook te laten zien en hem erop te wijzen waarom hij uitgebuit wordt en waarop hij in Nederland gewoon recht heeft.
        Samen kun je meer bereiken, dan je denkt . . . !!
        Maar achter het toetsenbord van je computer, iPad, iPhone en/of media je frustratie proberen kwijt te worden, lucht wellicht best gigantisch op, maar jullie zullen als chauffeur toch echt zelf in actie moeten komen, want werkgeversbonden hebben voor de komende cao-onderhandelingen (2017), nog veel meer financiële aderlatingen voor jullie in petto . . . !!!
        En ja ik ben gepensioneerd kaderlid bij de bond en maak me samen met de vakbond sterk voor jullie inkomen, maar daarvoor hebben wij wel jullie steun nodig.
        Daarnaast ben ik het helemaal eens met het bericht van Yellowbiker.
        Ik wens jullie toch veel veilige kilometers toe en kom veilig thuis !!

        Like

      2. Oeps een meneer, die van de bond was. met alle respect, maar ik denk dat ik voor vele chauffeurs spreek.
        Ik ben zelf bij de bond bezig geweest, maar mijn gedachten gang was anders, nu jaren later worden de bonden wakker.
        De gedachte van de bond zijn niet de gedachten van de chauffeur. ook hier zeg ik, is het een Nederlands probleem of is het een
        Europees probleem. En lopen pronken met cao perikelen, tja al vanaf 1974 een basis cao hebben en al jaren denken dat we wat bereiken.
        nee dat is echt kansloos. Samen toeteren kunnen we allemaal. maar daar doe ik niet aan mee en voorop lopen , doe ik ook niet..

        Like

  4. De regels en wetten zijn er, dat hoeven er niet nog meer te worden, maar nog de bedrijven nog de oostblokkers worden gecontroleerd of beboet. En als ze er een pakken loopt het weer met een sissertje af. Dus bedenk nog maar 100 oplossingen. …..er wordt toch niks mee gedaan.

    Like

  5. In de binnenvaart precies hetzelfde, Mijn dochter werkte als stuurman/vrouw, maar omdat zij niet voor een hongerloon wilde werken ging haar Maasbrachter baas helemaal uit de plaat, hij zou in het vervolg zijn personeel wel uit Tjechië en Polen halen, zo zei hij in een opgenomen gesprek, die zeuren niet. Helaas is er de binnenvaart ook geen bindend c.a.o zodat ze kunnen doen wat ze willen.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.